16Jul

Teleferika Istriana je projekt stoljeća: Snovi o vožnji zrakom od kvarnerskog mora do planina Ćićarije i natrag

Uveliko se informira javnost o projektu gradnje žičare od Medveje do vrha Učke, učestalo Grad Labin, koji je imao žičaru za prijevoz boksita od Cera do Rapca, spominje gradnju žičare Labin - Rabac, ali i uspinjače od rabačke rive do Gornjeg Rapca. Uspinjaču ima u planu izgraditi i motovunsko općinsko vodstvo, piše Glas Istre.

Nedavno je potpisan ugovor o izradi glavnog projekta žičare od Medveje do vrha Učke.   Žičara Učka je strateški projekt Primorsko-goranske županije, a za njegovu provedbu 2010. godine osnovano je trgovačko društvo Žičara Učka. U prilog snažnoj potpori projektu govori činjenica da društvo ima 268 udjelničara, među kojima su dvije županije (Primorsko-goranska i Istarska), devet jedinica lokalne samouprave (gradovi Opatija, Rijeka, Kastav, Krk te Općine Lovran, Matulji, Mošćenička Draga, Omišalj i Kršan), ali i trideset i šest gospodarskih subjekata, od turističkih agencija do hotelijera, te 220 fizičkih osoba. Društvo Žičara Učka razvija ideju staru više od stotinu godina o tome da se na području Liburnije s žičarom povežu more i planina. Prema predviđenome, žičara od Medveje do vrha Vojaka bila bi dugačka gotovo pet kilometara i od polazne do završne postaje bit će najduža u Europi. Imala bi pet stupova, odabrana je povratna žičara s dvije kabine, svaka kapaciteta 60 putnika, a procjenjuje se da bi vožnja trajala osam do devet sati. Osim žičare od Medveje do Učke u Istri se već desetljećima planiraju žičare koje bi povezivale turističko odredište Rabac sa srednjovjekovnim gradom Labinom, koji je nalazi na 320 metara nadmorske visine i do mora je udaljen tri kilometara, te žičara s podnožja prema srednjovjekovnom gradu Motovunu, koji je smješten na brežuljku, 277 metara nad morem.

Žičarom povezati Rabac s Labinom

Nekada su rudari mogli podzemnim tunelom stići iz Labina u Rabac, a žičara je iz Cera prenosila boksit do pristaništa u rabačkom zaljevu. Obnoviti ove veze u turističke svrhe dva su labinska sna. Njihovim ostvarenjem bave se mladi labinski arhitekti, Grad pokazuje interes za njihove ideje, ali nudi i svoja rješenja, pisao je o tome Glas Istre. Valdi Knapić stekao je diplomu arhitekta 2007. godine u Veneciji na temu povezivanja Labina i Rapca žičarom i podzemnim vlakom. Riječ je o projektu koji je izradio s kolegom Lukom Kukavičićem iz Splita.

- Naša osnovna ideja bila je omogućiti alternativno kretanje kroz prostor s doživljajem povijesnih, kulturnih, prirodnih i turističkih vrijednosti kraja. Sastoji se od podzemnog i nadzemnog dijela. U podzemnom koristi postojeći tunel rudnika koji povezuje Pjacal s Rapcem, a u nadzemnom novom žičarom povezuje Pjacal sa starim gradom i od njega vodi do potpornog zida teleferike, izjavio je Knapić.

Kod teleferike putnih bi se ukrcao na žičaru, koja ga vodi do brežuljka Sv. Antona kod sela Lovronci. Iduća dionica vodila bi do staroga grada, odnosno do vidikovca iznad sadašnjeg parkirališta a odatle natrag na Pjacal. Nešto je drukčiji projekt koji je 2005. godine Grad Labin izradio uz pomoć nizozemske vlade kao dio nacionalnog projekta "Novi svjetionici hrvatskog Jadrana". Cilj je prenamjena napuštenih industrijskih objekata duž obale u objekte s društvenim sadržajem. Podzemna veza s Rapcem prva je na redu za realizaciju. Na tom putu električni vlak bi imao postaju ispod Principa. Liftom bi se stizalo do vidikovca na površini, koji bi bio dodirna točka sa žičarom. Ona bi dotle stizala s polazne točke na parkiralištu kod groblja, a odatle vodila do teleferike. Veza između Pjacala i starog grada ostvarivala bi se uspinjačom, nalik na zagrebačku, koja bi vozila od budućeg parkirališta pored Vileta do sadašnjeg starogradskog parkirališta. (Zagrebačka uspinjača, koja je počela s radom 1893., ima samo 66 metara i najkraća je žičana željeznica na svijetu namijenjena javnom prijevozu). U posljednjih desetak godina stalno se aktualizira izgradnja žičare između Labina i Rapca, kako bi se smanjio pritisak vozila na ovo ljetovalište.

Labinština imala žičaru za boksit

Gradonačelnik Tulio Demetlika svojedobno je izjavio da je za ostvarenje ovog projekta optimalno vrijeme dvadeset godina i isto toliko milijuna eura. Aktualni labinski gradonačelnik Valter Glavičić ne odustaje od projekta žičare, odnosno uspinjače-žičare Pjacal - stari grad i žičare Labin - Rabac. Uz žičaru Rabac - Labin planirana je gradnja žičare od rabačke obale do Gornjeg Rapca koja bi pružila bolju povezanost naselja na brežujlju sa sadržajima na obali te povezivala turiste smještene na gornjim kotama i morske sadržaje. Riječ je o uspinjači-žičari, novoj komunikaciji, na potezu Prohaska - Jadranska ulica - Gornji Rabac - Ripenda.

Rabac je već sredinom 1925. godine dobio žičaru, ali ne za prijevoz turista, već boksita; u dužini od devet kilometara protezala se od Rapca do sela Cere. Tu je bilo glavno odlagalište boksita, koji se potom prevozio do utovarne luke u Rapcu, popularne teleferike, i utovarivao na brodove. Boksit u Istri eksploatirala je tršćanska tvrtka S.A.M.T (Societta Anonnima di Minerale Trieste). Labinski novinar i publicist Marijan Milevoj spominje da je jedno vrijeme rukovoditelj žičare bio Tršćanin Battagliarini, koji upoznao Rapčanku Leonillu Gobbo, vjenčao, da bi potom završili u Trstu, gdje je gospođa preminula u dubokoj starosti od 107. godina.

Najveći promet boksita bio je za rata u Abesiniji. Na teleferiki je stalno bilo zaposleno desetak ljudi, a kada je bilo više utovara, radilo se danonoćno uz povremeno dodatno zapošljavanje, uglavnom ljudi iz obližnjih Gondolići. Nakon Drugog svjetskog rata promijenjeni su pravci prijevoza boksita, a žičaru su demontirali najvećim dijelom stručni njemački zarobljenici; prenijeta je u južnu Srbiju, a spominje se i Tuzla. Ostao je samo betonski kostur teleferike.

Žičare na Sljemenu i na Srđu

Žičare se primjenjuju u turizmu, sportu i javnome prometu za prijevoz osoba i tereta. Prva žičara za osobni prijevoz s kabinom za dvije osobe i ručnim pogonom izgrađena je 1866. kraj Schaffhausena, dok je prva žičara s kabinom za javni putnički prijevoz izgrađena 1908. godine kraj Bolzana (Južni Tirol). Sredinom 20. stoljeća počele su se ubrzano graditi turističke i sportske žičare, pa ih danas primjerice u Francuskoj ima više od 4.000, a u Austriji i Italiji više od 3.000. U Hrvatskoj postoje žičare za prijevoz putnika i tereta, no njihova je uporaba razmjerno rijetka. U Hrvatskoj su izgrađene i puštene u pogon samo dvije kabinske putničke žičare - Žičara Sljeme i Žičara Srđ. Godine 1963. puštena je u promet žičara Sljeme koja je vodila na vrh Medvedice, a zatvorena 2007. godine. Nedavno je zagrebački gradonačelnik Milan Bandić, u svim stilu, sjeo u bager i otkopao prvu rupu za gradnju nove sljemenske žičare. U odnosu na staru imat će četiri i pol puta veći kapacitet ljudi u satu, koji će za 16 i pol minuta doći na Sljeme, prelazeći duljinu od 5.000 metara u 84 gondole sa po deset mjesta. Stara je žičara imala 4.017 metara (svrstavala se u najduže žičare te vrste u Europi) te prevozila 350 ljudi na sat u 90 gondola s četiri mjesta; vožnja je trajala 23 minute. Žičara s dvije kabine, od gradskog naselja Ploča u   Dubrovniku do vrha Srđa puštena je u pogon 1969. godine. Tijekom Domovinskoga rata, 1992. godine, izravno je pogođena i uništena. Obnovljena žičara puštena je u rad 2010. godine. Savladava udaljenost od 778 metara, u dvije kabine može prevesti po 30 putnika, a vožnja traje oko četiri minute, donosi Glas Istre.    03.03.2019./12:20:46

Rock Caffe ovaj tjedan, četiri dana za redom, pripremio bogati program
Vijesti

Rock Caffe ovaj tjedan, četiri dana za redom, pripremio bogati program

Ovog tjedna se u labinskom Rock Caffe-u održava bogati program. Čak četiri dana za redom izmjenjivat će se akustični bendovi, video projekcije i dj večer, a sve započinje u srijedu, popularno

By: Vijesti | 15 Jul 2019 u 18:42
U sklopu projekta KRUG održana je panel rasprava `Živjeti film u Hrvatskoj`
Vijesti

U sklopu projekta KRUG održana je panel rasprava `Živjeti film u Hrvatskoj`

U sklopu projekta KRUG, prošlog je tjedna u Gradskoj galeriji Labin, održana je panel rasprava „ Živjeti film u Hrvatskoj“    Osnovni cilj projekta je razvoj civilno-ja

By: Vijesti | 15 Jul 2019 u 15:25
Vodovod Labin traži rješenje za raški kanal
Vijesti

Vodovod Labin traži rješenje za raški kanal

Razmatraju se dvije varijante tzv. prijelaznog rješenja za kanal koji prolazi naseljem Raša, a koje bi ostalo na snazi dok se ne realizira veliki projekt odvodnje Aglomeracije Labin-Ra&s

By: Vijesti | 15 Jul 2019 u 12:54
Prodavači na labinskoj tržnici: `Sezonsko se najviše traži i prodaje`
Vijesti

Prodavači na labinskoj tržnici: `Sezonsko se najviše traži i prodaje`

Na gradskoj tržnici u Labinu živo je, ali ne onoliko koliko se za ovo doba godine očekuje. Sezona je na vrhuncu, a turista je na tržnici osjetno manje. Što je tome razlog, još nitko

By: Vijesti | 15 Jul 2019 u 12:49
Travnati teren kraj škole Matija Vlačić dobio reflektore
Vijesti

Travnati teren kraj škole Matija Vlačić dobio reflektore

Nedavno su završeni radovi na još jednoj investiciji Grada Labina koji se tiču poboljšanja sportske infrastrukture. Tako je travnati teren kraj Osnovne škole Matija Vlači

By: Vijesti | 15 Jul 2019 u 12:32
Besplatnim razgledima starogradskih jezgri do valorizacije turističkih destinacija
Vijesti

Besplatnim razgledima starogradskih jezgri do valorizacije turističkih destinacija

Dvije turističke zajednice iz našeg okruženja odlučile su se za besplatne razglede starogradskih jezgri za građane i posjetitelje. Riječ je o Turističkoj zajednici Grada Labina i Turisti

By: Vijesti | 15 Jul 2019 u 12:14
Velikom proslavom u Umagu obilježen 30. rođendan Plava Laguna Croatia Opena Umag
Vijesti

Velikom proslavom u Umagu obilježen 30. rođendan Plava Laguna Croatia Opena Umag

Jubilarni, 30. rođendan, teniski turnir Plava Laguna Croatia Open Umag obilježio je kako i priliči ovakvom slavljeniku, velikom proslavom na Trgu Slobode u Umagu. Uoči proslave, na svečanom prije

By: Vijesti | 15 Jul 2019 u 10:08
U Gradu Labinu najugroženiji umirovljenici ostvaruju potpore iznad standardnih
Vijesti

U Gradu Labinu najugroženiji umirovljenici ostvaruju potpore iznad standardnih

U Gradu Labinu kao i svim gradovima Istre, najugroženiji umirovljenici ostvaruju potpore iznad standardnih, a radi se o pravu na mjesečnu novčanu pomoć, na uslugu pomoći u kući kroz organizira

By: Vijesti | 15 Jul 2019 u 08:48
Dina Rizvić predstavila spot za novi solo singl `Samo ti`
Vijesti

Dina Rizvić predstavila spot za novi solo singl `Samo ti`

Dina Rizvić, svestrana umjetnica i multi-instrumentalistica predstavlja spot za novi solo singl “Samo ti”. Pjesmu je napisala, koproducirala te odsvirala sve instrumente o

By: Vijesti | 15 Jul 2019 u 08:34
Ukupno vijesti 11719

O nama

5portal.hr nezavisni je portal, novi koncept dnevnog portala koji objedinjuje karakteristike popratnih medija, video i audio zapisa te digitalne fotografije. Čitatelje privlačimo i zadržavamo ponajprije sadržajem, od dnevnih vijesti s Labinštine, ali i čitave regije.

Redovno objavljujemo vijesti iz kulture, sporta, rubrike zdravlje, pa sve do korisnih savjeta različitih tematika. Sastavni dio portala jesu i kolumne, te trenutno redovno objavljujemo četiri kolumne. Do sada je objavljen i veliki broj intervjua, a ta praksa će se nastaviti i u budućnosti.       

Dobru suradnju ostvarili smo s raznim udrugama i sportskim društvima te redovito pratimo njihove aktivnosti.

Facebook

Kontakt info

Sjedište: Slobode 63, 52 221 Rabac
Ured: Rudarska 1, 52 220 Labin
OIB: 90625517782

+385 52 854 033
+385 98 849 987
+385 91 130 31 80

autor@5portal.hr