Vodovod Labin ima 12 tisuća vodovodnih priključaka, što znači da 12 tisuća obitelji ovisi o besprijekornom funkcioniranju sustava. No kad nastupe iznenadne i ekstremne vremenske situacije, funkcioniranje sustava na posebnoj je kušnji.
„Kad je hladno vrijeme i temperature se spuste prema nuli ili ispod, upozoravamo građane da na primjeren način zaštite vodomjere,“ kaže direktor Trgovačkog društva (TD) Vodovod Labin, Dino Škopac, i dodaje „Brojila za očitanje potrošnje vode, treba izolirati sa stiroporom ili drugom vrstom materijala koji nije topiv u vodi. Nikako ne stavljati kojekakve krpe, ni druge materijale koji se mogu smočiti, da ne naprave kontra efekt. Zimi inače dolazi do stezanja materijala i nastaju problemi na mjestima gdje se uslijed naknadnih građevinskih radova, vodovodne cijevi nije vratilo na primjerenu dubinu, već su ostavljene puno pliće prema površini zemlje. Tada su takve cijevi podložnije učincima niskih temperatura, smrzavanju vode u njima i pucanju`.
`Na sreću, ove zime, barem do sada, nije bilo većih smrzavanja, ali na udaru smo možda zadnjeg i najjačeg vala hladnoće, i svakako valja biti pripravan. Slutimo da su veće poteškoće stvorile obilne padaline u danima blagdana, između Božića i Nove godine, sjećate se, kad je u jednoj noći palo rekordnih 127 litara vode po četvornom metru. Rekord je zabilježen i u odnosu na više decenija unatrag, takvo što ljudi ne pamte da se dogodilo. Na sreću Vodovod je promptno odreagirao pa građani nisu osjetili paniku, ni bilo kakve promjene u kvaliteti pitke vode. Ali mi jesmo, u takvim situacijama nam se dogodi da se voda zamuti na izvorištu, i kad bi zamućivanje potrajalo duže vremena, mogli bi doći u situaciju da više nemamo druge vode, nego da upravo tu zamućenu moramo isporučiti građanima. Vodovod Labin ima u funkciji Fonte Gaja, Kokoti, Mutvica i druga izvorišta pitke vode, te smo režimom promjene naših izvorišta, kroz tu situaciju prošli neozlijeđeni, da tako kažem. Unatoč obilnim padalinama voda je sve vrijeme bila potpuno u skladu s Pravilnikom o vodi za ljudsku potrošnju. Po kvaliteti vode građani nisu osjetili da je lijevala kiša, i da su bile tako ekstremne vremenske nepogode u samo jednoj noći. Naše službe bile su u stanju pripravnosti, radili smo određene radnje i po posebnom režimu prenamjene koristili alternativne izvore“, kaže Škopac.
Dino Škopac
Sve se može kad postoji dobra ekipa, a riječ je o članovima kriznog stožera Vodovoda Labin, sam naziv govori dovoljno. Svatko zna gdje mu je mjesto, što treba činiti, i kako se ponašati u izvanrednim situacijama.
„Na našem telemetrijskom sustavu imali smo pregled podataka o kvaliteti pumpane vode iz svih pritoka, sve pratimo na ekranu. Kolika je količina vode u pojedinim vodospremama u sustavu. Kada znamo da dolazi loše vrijeme i puno kiše, onda se na to i pripremamo. Napumpamo si sustav do vrha, a ako smo i planirali neke radove, mi ih tada odgađamo, primjerice pranje neke vodospreme, jednostavno odgodimo.
Vodospremu punimo cijelu noć, i kad je puna osigurali smo život sustavu za 2 do 3 dana. Tada se pitamo što dalje, što smo od vode koja se naglo izlila dobili? U svakom slučaju voda vrlo brzo dođe na izvorište i podigne mu razinu. Uslijedi naša regulacija, da li ići s manjim ili većim režimom pumpanja. Sve su to umijeća naših ljudi na terenu, u pogonu, unutarnjim službama, vrlo iskusnih za takve aktivnost. U upravnoj zgradi preko velikog ekrana dostupan je pregled čitave situacije, praktički gledamo što se događa u vodoopskrbnom sustavu, pratimo ga, kako funkcionira u izvanrednim okolnostima“, pojasnio je Škopac.
(Katarina Šoštarić-Perković)23.02.2018./08:38:14