Županijska cesta od Kršana prema Boljevićima temeljito je obnovljena prošle godine, ali samo na jednom kraćem dijelu, obećano je od strane Županijske uprave za ceste (ŽUC) da nastavak rekonstrukcija kreće dalje već početkom ove godine.
Što nam o nastavku radova na navedenoj dionici možete reći?
Pouzdano je, da je u financijskom planu Županijska uprava za ceste (ŽUC) za 2022. godinu predvidjela sredstva za nastavak radova na izvanrednom održavanju županijske ceste ŽC 5081 do raskrižja za Boljeviće.
Predviđena sredstva iznose 3,3 milijuna kuna s time da se
namjerava sklopiti okvirni sporazum nakon provedenog postupka javne nabave, te krenuti s radovima kad se osiguraju adekvatna sredstva ugovorom o sufinanciranju između ŽUC-a i Općine Kršan.
Postupak javne nabave radova, provest će se u veljači 2022. godine.
Koja je cijena izgradnje i čijim se sredstvima financira?
U cijeni izgradnje završene dionice od Kršana prema Boljevićima , 2020/2021.-e, udio ŽUC–a, iznosio je 3, 4 milijuna kuna, a Općine Kršan 500 tisuća kuna (s PDV-om) i ta su sredstva planirana od iznosa komunalne naknade.
Cijena samog asfaltiranja za 1 kilometar dužni, ceste širine 2,5 metra, iznosi cca 450 tisuća kuna
Kad je o cestama riječ, poglavito nerazvrstanim, prioriteti su mnogi, a mještanima po naseljima, gotovo uvijek i gorući. Koliko stoji jedan kilometar temeljite rekonstrukcije ceste, a koliko samo polaganje novog sloja asfalta?
Prema trenutnim procjenama izrada asfaltnog zastora u jednom sloju debljine 5 cm za četvorni metar stoji cca 180,00 kuna sa PDV-om, što znači da jedan metar dužni, ceste širine 2,5 metra iznosi 450 kuna sa PDV-om. Iz navedenog proizlazi da cijena samog asfaltiranja za 1 kilometar dužni, ceste širine 2,5 metra iznosi cca 450 tisuća kuna.
Nažalost tehnologija nije takva da se „samo prelije novi asfalt preko staroga“ jer je uvijek u pitanju oštećenje starog asfalta, tako da prije izrade asfalta su potrebni radovi pripreme, čija se cijena kreće približno 60 kuna (60,00 kn) s PDV-om po četvornom metru ceste.
Koliko novca ima u Proračunu za asfaltiranje nerazvrstanih cesta?
Za 2022. godinu predviđeno je 500 tisuća kuna s PDV-om, za nastavak Projekta sufinanciranja sanacije županijskih cesta, na području Općine Kršan (Boljevići, Lazarići) u suradnji sa ŽUC-om.
Iznos od 625 tisuća kuna s PDV-om, predviđen je za održavanje/asfaltiranje nerazvrstanih cesta na području Općine Kršan.
Za održavanje nerazvrstanih cesta, odnosno makadamskih putova, predviđeno je 200 tisuća kuna s PDV-om.
Ili ukupno 1,35 milijuna kuna s PDV-om, što smatram da je gornji maksimum s obzirom na trenutnu opterećenost Proračuna.
U tom pogledu zahtjeva je dvostruko/trostruko više od raspoloživih sredstava. Što se realno može očekivati ove godine da će od nerazvrstanih cesta biti asfaltirano?
Utvrdit ćemo prioritet / prioritete za 2022. godinu… naravno u sklopu raspoloživih sredstava.
Problem su prevelika izgradnja, 30 ili 40 - tonska vozila prometuju i devastiraju i ono malo što je ostalo od prometnica
Koji su to cestovni pravci koji ne trpe odlaganje?
Prije svega naselje Načinovići / Jurasi, potez Veljaki – Vlašići, određene dionice u Potpićnu, Čepiću i novo naselje Veljaki.
Temeljni problem su prevelika izgradnja, 30 ili 40 - tonska vozila koja prometuju tim prometnicama, i koji devastiraju i ono malo što je ostalo od prometnica. Gradi se po načelu ''bitno da ja izgradim svoje, pritom uništim sve što mi stoji na putu, a za sutra i za druge nema veze''. I onda takvi likovi dolaze ''prosvjedovati'' i u pravilu su najglasniji zagovornici potrebe sanacije prometnica, koje su i sami, do prije godinu dana, nemilice uništavali, a svoje zahtjeve u pravilu obrazlažu činjenicom ''da im se gosti (turisti) „bune“.
Ovo je klasika. I nažalost lokalno stanovništvo većinom je žrtva investitora izvan Općine Kršan, koji ostvaruju značajni prihod a njihova ''korist'' je mala ili nikakva.
Sadašnji iznosi komunalnog doprinosa i komunalne naknade koji se plaćaju pri izgradnji novih objekata su zanemarivi u odnosu na devastaciju koje se dešava, u omjeru su jedan naprama tri (1:3) do jedan naprama pet ( 1:5).
Koji je vremenski period potreban da se kvaliteta svih problematičnih cestovnih pravaca podigne na višu razinu?
Postoji Studija pod nazivom ''Asfaltiranje cesta Općine Kršan – prema Registru nerazvrstanih cesta'' iz 2019. godine.
Prema registru na Općini Kršan ima preko 120 kilometara nerazvrstanih cesta, najvećim dijelom širine 2,5 metra, manji dio širine 3,00 metra, odnosno preko 225 takvih dionica.
Sukladno Studiji, ukupna cijena svih potrebnih sanacija (što uključuje radove ovisno o slučaju na terenu – krpanje, asfaltiranje, sanacija + asfaltiranje, priprema + asfaltiranje itd) iznosi preko 8,5 milijuna kuna (8.558.421,25 kn ) sa PDV-om, prema cijenama iz 2019. godine. Znači, 2022. godine za isto potrebno je predvidjeti oko 30 posto veći iznos.
Koliko bi to sveukupno koštalo?
Oko 11 milijuna kuna ( 11.000.000,00 kn) sa PDV-om, iznosi oko 40 posto godišnjeg Proračuna Općine Kršan.
Kako namaknuti potrebna sredstva?
Ostaje za izvidjeti u narednom periodu. Proračun Općine Kršan je doveden pred gornju granicu izdržljivosti. Trenutno nema prostora.
Ovim tempom, trebat će oko desetak godina, da se sanira stanje, odnosno uredi devastacija kojoj su nerazvrstane ceste izložene preko 20 godina. A posljednjih godina devastacija je, uslijed pojačane gradnje, uzela neviđene razmjere.
Stanje proračuna je takvo kakvo jeste, i danas je tako, a to je da je 80 do 85 posto Proračuna već unaprijed zadano.
Samo stavka rad Dječjeg vrtića Kockica i kredit za poslovnu zonu Kršan Istok, stavke su teške preko 5 milijuna kuna godišnje, a kojih prije nepune 4 godine kao izdatka nije ni bilo.
Nažalost, prihodi nisu pratili taj rast izdataka.
TE Plomin I doživjela je havariju sredinom 2017. godine, na čemu je također lokalna zajednica izgubila oko 6 milijuna kuna Prihoda na godišnjoj razini.Općina Kršan danas ima 11 milijuna kuna prihoda manje (odnosno izdataka više) nego 2017. godine.
Kada ste Vi osobno postali svjesni da su potrebe doista tako velike?
Kao načelnik imao sam prilike proteklih mjeseci saslušati i upoznati se s, bez pretjerivanja, stotinama životnih problema i potreba naših mještana, za koje jednostavno, očito do sada nije bilo sluha. Niti jedan problem naših sugrađana nije nebitan ili “mali” da bi se ignorirao ili stavljao u ladicu.
Jedna on najvažnijih su ceste.
Obećali ste novi, odnosno bolji smjer? Kako?
Svakoga dana zaista ulažemo jako puno truda kako bi isporučili sve što smo obećali, te da ostvarimo taj bolji suživot u Općini Kršan kojeg svi i zaslužuju. Samo moramo svi zajedno biti strpljivi i dobro planirati svaki korak.
Međutim, ono što očekujem od naših, mojih sugrađana je u prvom redu strpljenje. Zaista je teško, a ponekad skoro i nemoguće, sve te potrebe i probleme koje/i su stajale/i godinama, te koje/i se budimo iskreni, nisu rješavali kada i kako je to trebalo, da ne kažem zanemarivale/i, riješiti u 7, 15 ili 30 dana.
Nažalost, čarobna formula za to ne postoji. Kad bi mogli riješiti sve probleme odjednom i brzo, naravno da ne bi čekali ni trena, međutim to jednostavno nije tako. Još za vrijeme kampanje nastojali smo prikazati da se neke stvari neće moći „ad hoc“ riješiti, kako zbog raznih pravnih prepreka tako i zbog postojeće birokracije. Međutim, to nije, niti će nas obeshrabriti. Od kad smo krenuli, počeli smo s malim, ali odlučnim, konkretnim i vidljivim koracima koji aktivno utječu na život svih mještana Općine Kršan. (K.Š.P.)26.01.2022./07:10:45