Ciklus izložbi “Akumulator2” Galerije “Lamparna”, Labin, nastavlja se ovog petka, 1. prosinca 2023., u 20:30 sati, otvaranjem izložbe slika irskog umjetnika Conora McGradyja pod nazivom “Entropijska država”.
Arhitektura okolice Labina utjelovljenje je složena odnosa između države i neprestane izmjene ideoloških obrazaca. Dobar dio infrastrukture odnosi se na industriju ugljena koja je započela s radom u vrijeme Austro-Ugarske monarhije, najviše se razvila pod talijanskim fašizmom, da bi ju kasnije prisvojio komunistički režim bivše Jugoslavije, čijim je ratnim kolapsom obilježen i njen kraj, te istodobna implementacija neoliberalne ekonomije na ostatke njenih prostora i postrojenja, od kojih su, danas, većina ruševine. (Conor McGrady “Entropijska država”)
Conor McGrady 2021. “je godine boravio u Labinu te kroz site-specific istraživanje prikupio dovoljno relevantnih podataka koje je uobličio u izložbu “Entropijska država“, kojom konceptualno elaborira odnos između ideologije, arhitekture i topografije Labinštine. Lokalitet Labina i Raše, kao i okolica tih dvaju gradova, postaje platforma koju Conor prisvaja u svrhu stvaranja slika kroz koje akcentuira povijesno nasljeđe ove regije snažno obilježene industrijskom baštinom i izmjeničnim ideološkim strujama koje su je oblikovale: od monarhističke do fašističke, te od komunističke do neoliberalne. Njihov zajednički nazivnik prikazuje se kao entropija, budući da na te nekoć socijalističke i industrijske repozitorije sada, u najvećoj mjeri, polaže pravo priroda i neumitni proces raspadanja. Riječima samog autora: Krajobrazi (okolice Labina i Raše ) ovdje operiraju kao nacionalni označitelj koji je također i ideološki, uokviren romantičarskim i sublimnim kao ključnim elementima unutar reprezentacijskog državotvornog okvira. Unutar tog konteksta arhitektura opsjeda krajobraze, dok sjećanje na rituale vezane uz rad, tijelo i otpor dovodi u pitanje padanje tih neobnovljenih ideoloških monumenata u zaborav. Conorov se rad tako može čitati i kao odnosan na Hrvatsku državu u smislu cjeline, čije društveno-političke procese navedenom rečenicom jasno proziva kao korumpirane, te samim nazivom izložbe “Entropijska država” istodobno priziva kolokvijalniju i pejorativnu sintagmu, sličnog značenja: Banana Republika. Ova izložba svoju aktualnost suvereno potvrđuje u činjenici da je na državnom nivou “lijepe naše” sve podređeno neoliberalnoj investicijskoj logici koja bivše industrijske lokalitete prepušta propadanju, dok one turistički atraktivne izlaže nesmiljenom napadu pneumatskih čekića, betonizaciji i nekontroliranom eko-urbanocidu. …
Diskurs vulgarnog “proširivanja kapaciteta” u vlastitoj je rezultanti istovjetan indolentno-ignorantskoj praksi zapuštanja manje lukrativnih lokaliteta, dok se oni, turističko-financijski atraktivniji, daju u koncesiju stranim firmama koju su iznudile vrlo agresivnom, i barem jednako sumnjivom, ekonomskom strategijom. Conorovu se izložbu može shvatiti kao upozorenje da se neoliberalni tržišni procesi ne zaustavljaju isključivo na gospodarsko-ulagačkim procesima. Oni pretendiraju protegnuti vlastite pipke puno dalje, doslovce, prilagoditi ljudski duh svojim zahtjevima, kao i naše percipiranje stvarnosti. Sustavni ekocid i urbanocid nad krajolikom, kao i infrastrukturom Labinštine logično implicira i barem jednako “raspojasani” kulturocid.
…
U svojoj je knjizi “Upotreba imaginacije i zalazak Zapada” Ellemire Zola napisao: “Umjetničko je djelo postalo novčanica, još jedan žeton za namirivanje duga ili igru u kockarnicama.” Prikladan citat za ilustriranje neoliberalne simplifikacije životnih procesa kako se ništa ne bi opiralo nesmetanoj fluktuaciji kapitala, pod egidom “Majka na prodaju!”
…
Mora se jasno ukazati da Conor McGrady ovom izložbom ne pokušava patronizirati lokalno stanovništvo, objašnjavajući mu gdje živi i kojim je procesima izloženo. On zalazi puno dublje u tkivo globalnog fenomena kojega secira na primjeru jedne od margina Europe i, ukoliko ne dođe do radikalne anihilacije neoliberalne paradigme, jasno nas vodi zaključku: There is no sanctuary! (Nema utočišta!)
(Izvadci iz teksta LABIN-RAŠA ROULETTE Damira Stojnića za katalog izložbe, studeni 2023.)
Conor McGrady, rođen 1970. (Downpatrick, Sjeverna Irska), nakon studija (BA) likovne umjetnosti na University of Northumbria, Newcastle/UK, 1998. diplomirao je (MFA) na The School of the Art Institute of Chicago, USA. Nakon toga imao je više od 50 samostalnih (New York, Miami, Atlanta, Chicago, San Francisco, Zagreb, Split,...) i grupnih izložbi (Whitney Bijenale New York 2002. godine, The Jerusalem Show VII: Fractures - Qalandiya International Biennial, IK-00: The Spaces of Confinement, Casa dei Tre Occi, Venice, Italy, 2014.,...), u galerijama i muzejima diljem svijeta, dobitnik je brojnih likovnih nagrada u UK i USA, te je kao pisac i/ili urednik surađivao s 10-tak europskih i američkih časopisa iz područja suvremene umjetnosti (Radical History Review, The Brooklyn Rail, Waveland Press, Plöttner Verlag,...). Njegov rad, koji se prvenstveno sastoji od slika i crteža, fokusiran je na ulogu autoriteta u suvremenom društvu. Osobito ga zanima kako se moć manifestira u pojedincima i nacionalnim državama, u društvenim odnosima i u arhitekturi, te kako se ona prevodi u simbole, ikonografiju, akcije, kao i osjećaj samog sebe i mjesta. Njegovi recentni radovi u crno-bijeloj tehnici istražuju urbani i ruralni teren. Dok ruralni krajolici ispituju dualnost implicitnu za područja koja su nositelji romantičnog ideala, a ipak sadrže i skrivene prijetnje, u crtežima urbanih sredina neoklasicizam je nagovješten kao arhitektura zamišljenog reda, stabilnosti i postojanosti. Njegovi su radovi u kolekcijama National University of Ireland Galway, Whitney Museum of American Art New York, Art Museum of Estonia, Belfast Media Group, ... Trenutno živi i radi u Burrenu, Irska, gdje je na Burren College of Art dekan za akademska pitanja.
Izložba u Galeriji “Lamparna”, koju sufinancira Ministarstvo kulture i medija RH, može se pogledati do 15.12.2023., samo radnim danom (pon – pet), od 11-15 sati. (5p)28.11.2023./07:59:38