Turisti ne žele koristiti auto na svom godišnjem odmoru
Plan održive urbane mobilnosti Grada Labina (SUMP ili Plan) strateški je dokument iz područja prometa, kojim će se definirati buduće smjernice razvoja prometnog sustava u Gradu, obrazloženje o tome dao je predstavnik izrađivača SUMP, Fakulteta prometnih znanosti i Zavoda za prometno planiranje iz Zagreba, Marijan Jakovljević, na posljednjoj sjednici Gradskog vijeća u Labinu.
Dokument će biti podloga za izradu daljnje provedbene dokumentacije, Labina iz područja prometa.
„Dosadašnji sustav prometa zasnivao se na razvoju cestovnog prometa i motornih vozila. Sada imamo problem prometa u gradovima, a ne problem povezivanja gradova“, rekao je Jakovljević. „U urbanim zonama je zagušenje i zagađenje, pa naglasak stavljamo na razvoj ostalih oblika održivog prometovanja, koje čovjeka stavljaju u fokus, umjesto automobila“.
Brojke iz Labina, su i njih, izrađivače ovog strateškog dokumenta, iznenadile.
U Labinu i Labinštini općenito su navike putovanja na osobnim automobilima. Znamo da je to zbog nepostojanja javnog prijevoza (izuzev za školsku djecu). I diljem Hrvatske su navike uglavnom takve.
„Od 600 anketiranih građana u Labinu, velika većina njih, 83 posto, putovanja obavlja osobnim automobilom. Na razini Hrvatske, javni je prostor podređen autima, a ne ljudima“.
Izvan sezone na Zelenicama je nekih 12 tisuća vozila, a tijekom sezone taj promet raste i do dva puta. Glavna raskrižja u Labinu tijekom sezone bilježe preko 20 tisuća vozila u danu. Što je preveliko opterećenje za infrastrukturu koju Labin ima.
Marijan Jakovljević
S druge strane biciklistički promet nije ni približno u fokusu, iako za bicikliste Labin ima pogodne geografske oblike i reljef. Infrastruktura za pješačenje bila bi u redu, da nije previše nepropisno parkiranih automobila, koji pješacima stvaraju ozbiljne zapreke i probleme. Posebno u zoni Podlabina i Labina.
Trend je da se ta slika grada počne mijenjati kroz razvoj županijskog javnog prijevoza, jer je preskupo da to rješava svaka jedinica lokalne samouprave, sama za sebe.
Zanimljivo je zapažanje da su na području Podlabina i Rapca parkirališta popunjena preko 100 posto. Izvan sezone od 8 do 15 sati, pa automobili zauzimaju nogostupe i rubove cesta.
U sezoni je priča o parkiranju nešto bolja u Podlabinu, ali je u Rapcu puno lošija. Vršni sati su od 9-11, sa preko 100 posto, parkiranih automobila, pa se taj višak automobila nepropisno smješta po javnim površinama. Oko 85 posto javnih površina zauzeto je automobilima.
Neravnomjernost prometa veliki je izazov za Grad, jer izvan turističke sezone, oko 13,5 tisuća putovanja ulazi i izlazi iz zone Grada Labina. Ali, u sezoni taj broj raste na 24 do 26 tisuća, što je gotovo 50 tisuća putovanja tijekom jednog dana. Sa smjenom gostiju i preko vikenda, penje se još i više.
Gledano sa stajališta turizma, ekonomije, to je super potencijal za iskoristiti, ali je sa strane Grada to veliki problem za prometnu infrastrukturu.
I zato treba promatrati druge potencijale i prilike. Nameće se održivi razvoj putovanja, ujedno i sustav parkiranja u funkciji održivoga. A, k tome, i turisti su danas naviknuti na drugačije oblike putovanja.
Poglavito ne žele koristiti auto, na svom godišnjem odmoru. Više vole da ih netko drugi vozi.
„Postoji i mogućnost sufinanciranja održive urbane mobilnosti, od strane resornog ministarstva što je dalje podloga za dobivanje novca iz EU fondova, za razvoj održivog sustava prometovanja“, naglasio je, Marijan Jakovljević.
Iako je anketa u Labinu pokazala, da bi mnogi građani za svakodnevna putovanja željeli smanjiti korištenje automobila. Tek jedna četvrtina anketiranih, za sada bi prihvatila javni prijevoz.
Sve udaljenosti za pješačenje u Labinu, pogodne su, jer im je vremenski raspon od 5 do 15 minuta. Samo 10 minuta potrebno za propješačiti kompletan Podlabin, a 15 minuta hoda za doći do zone Špara. Tu postoji potencijal i za turiste da ne moraju za svaki korak pokretati auto.
Okolna naselja uz Labin su na nekih 10 km udaljenosti, što je 10 do 15, minuta vožnje javnim prijevozom. Na sve to ukazao je Jakovljević.
Nastavi li se prometovati samo automobilima, a godišnji promet u Labinu raste oko 2,5 posto, puno više od prosjeka Hrvatske, koji raste 1,5 posto godišnje.
Sezona, je po broju putovanja za Labin još nepovoljnija jer promet raste od 4 do 10 posto, godišnje. I tu Labin prednjači pred prosjekom Hrvatske, u negativnom smjeru.
Ako bi se takav trend nastavio, gledano u 10 godina, od 2023.do 2033., promet bi u Labinu narastao za nekih 25 posto.
Samo na Zelenicama je pobrojano preko 23 tisuće vozila dnevno. To je ravno auto-cesti Zagreb –Karlovac, a to su ogromne količine prometa“, naglasio je Jakovljević.
Cilj SUMP-a, (Plan održive urbane mobilnosti ) je zaustaviti povećanje broja automobila. Da ljudi koji dolaze na područje Grada Labina, što manje koriste auto svakodnevno.
Izrađivači su definirali mjere za razvoj budućeg sustava prometa u Labinu, način kako od motornih vozila, rasteretiti Podlabin, uz pomoć istočne i zapadne obilaznice.
Obilaznicom oko Starog grada, u sezoni bi se izbjeglo oko 8/9 tisuća vozila koja tuda samo tranzitiraju, što je poprilična šteta za tu lokaciju. O svemu tome i još mnogo detaljnije obrazlagao je, predstavnik izrađivača SUMP-a, Marijan Jakovljević, na posljednjoj 30.redovnoj sjednici Gradskog vijeća Labina, te bio spreman odgovarati na vijećnička pitanja.
Mladen Bastijanić (D) imao je primjedbu i sugestiju „ bez dobrog priključka na “Y“, područje Barbana i Most Raša, neće Labin rasteretiti teškog prometa. Radi nas je potreban priključak „ X“, a potrebna je i željeznica kroz Istru, koje nema“.
Na pitanje Rasima Halilovića (IDS-ISU) o „semaforima i preseljenju parkirališta sa Trga labinskih rudara, iza crkve“?
Jakovljević je odgovorio, da se, sa većinom sugestija i primjedbi slaže. „X“ neće biti rješenje za Labinsko povećanje prometa, a priključak na Bina Istru, svakako, da!. Sve lokacije za nova parkirališta već su u Prostornom planu. Umjesto sadašnjih semafora, rješenje bi bilo, nešto veći kružni tok“, odgovorio je Jakovljević.
Predloženi Plan održive urbane mobilnosti Grada Labina (SUMP ili Plan), izglasala je većina vijećnika, uz dva suzdržana glasa. (K.Š.P./Foto:5portal.hr)11.12.2024./09:35:45