Nerazvrstane ceste prioritet su broj jedan za sve redom jedinice lokalne samouprave Labinštine. Devastira ih se puno brže i u većem postotku nego što ih sustiže redovno održavanje.
Svi apetiti usmjereni su ka načelnicima ili gradonačelniku, da se više pažnje i novca, namijeni za njihovo uređenje. Asfaltiranje i rekonstrukciju koja prethodi tom konačnom činu. Postavljanju novog asfalta, i garanciji dobro obavljenog posla. Ali, tek ako je ili kada, cijela rekonstrukcija odrađena temeljito i kvalitetno, novo asfaltiranje ima smisla, i za njega izvođač može dati garanciju.
Nažalost nalazimo se više u željama nego u stvarnim programima rada za 2025. godinu, a ne znamo točno ni koja je važeća cijena kilometra asfaltiranja u eurima.
I ranijih godina dok se izračune radilo u kunama, bilo je to jedno od pitanja na koja se teško ili nikako dobivalo odgovor. Sve dok nismo istinu saznali kod načelnika Općine Kršan, Romana Carića, u intervjuu te neke godine, kilometar asfaltiranja, sa svim prethodnim radovima, koštao je 500 tisuća kuna. Ogromno puno! A tek sada, u eurima? Pitamo se?
Prigovoreno je načelnici Općine Sveta Nedelja, Irene Franković, da se u njihovom Proračunu premalo planiralo za održavanje nerazvrstanih cesta. Samo 280 tisuća eura u 2025. na katastrofalno loše stanje. Situacija nije ništa bolja ni u Općini Kršan. A za koliko je lošija od vremena kada smo imali kune, ni to ne znamo. Samo znamo da je skupo.
I još jedno pitanje o kome se malo govori a sve jedinice lokalne samouprave skupo stoji, je stalno i ubrzano devastiranje nerazvrstanih cesta, i puno brže od prihoda koji se slijevaju u lokalne proračune. Pojačane privatne stambene izgradnje nesmiljenom brzinom uništavaju i svježe asfaltirane nerazvrstane ceste, a kamoli neće one koje su bile u dobrom stanju za potrebe nekolicine žitelja sela ili zaselka, za daljnjih 30 do 50 godina.
Ali, kad je nekom novo probuđenom turističkom poduzetniku, ušla u vidno polje dobra parcela, ni selo više nije imalo mira, a ubrzo ni ceste.
Na tom principu ponavljaju se priče o lošim nerazvrstanim cestama, devastiranim do opasnoga za osobne automobile. Ali, nisu te ceste oštetili osobni automobili, primijetio je Valter Golja u Općinskom vijeću Svete Nedelje, već teški kamioni i druga velika građevinska mehanizacija. Koja se iznebuha pojavi u selu, obavi posao za nekog vlasnika novog zdanja i u kratkom roku, ostavi iza sebe razrovanu cestu, na mjestima do neupotrebljivoga.
I onda kreće pritisak za asfaltiranje, na općinske načelnike, i tako se vrtimo u krug.
U nimalo nepoznatoj situaciji, čini se da je najdalje otišla Općina Sveta Nedelja, sa prijedlogom načelnice i nadležnog Odbora Općinskog vijeća, koji su pokazali spremnost i krenuli iz temelja drugačije.
Izmijenili odredbe u Odluci o nerazvrstanim cestama, odredili veća ovlaštenja komunalnom službeniku koji nije samo komunalni redar, već je puno više od toga, i sa puno više ovlasti.
A također su Odlukom izmijenili i dosadašnji neučinkovit odnos spram dozvoljenih tona tereta. I kako stvari stoje Općina Sveta Nedelja doista je krenula ozbiljnije tretirati sve uzročnike devastiranih cesta na svom području.
Općine i gradovi ne zovu se bez razloga jedinice lokalne samouprave, znači trebalo je najmanje 30 godina da se pojavi netko kao uzor, kojega će zbog dobre prakse, (nadamo se), slijediti i ostale jedinice lokalne samouprave. Jer to jedino ima smisla.
Katarina Šoštarić Perković
08.01.2025./08:18:34