U organizaciji Zajednice Talijana Labin već godinama se s velikim uspjehom provodi tečaj talijanskog jezika za djecu nižih razreda osnovne škole, od prvog do trećeg, kao i za predškolce.
Tečajeve vodi prof. Amneris Ružić Fornažar, koja djeci prenosi znanje talijanskog jezika na zanimljiv i njima blizak način – kroz igru, pjesmu, kulturu i običaje.
„Starija skupina djece, ona koja već idu u školu, tečaj shvaća ozbiljnije jer su upoznata s ritmom i obvezama školskog učenja. S mlađima, koji su u dobi od četiri do sedam godina, prvo radimo zagrijavanje, potom učimo iz udžbenika i na kraju sve zaokružimo kroz igru. Zadaće postoje, ali su prilagođene njihovom uzrastu i sve se temelji na zabavnom pristupu“, ističe profesorica Ružić Fornažar.
Dodaje kako je ove pedagoške godine postignuta gotovo idealna ravnoteža između predškolske i školske grupe – obje male po broju, što omogućava individualizirani pristup svakom djetetu.
Premda Labin ima bogatu povijesnu povezanost s talijanskim jezikom, sve je manje djece koja dolaze iz obitelji gdje se isključivo ili pretežito govori talijanski. „Ipak, kad mi dođe dijete koje kod kuće komunicira s roditeljima na talijanskom jeziku, to se odmah vidi. Naglasak im je prirodan, rječnik bogatiji, a razumijevanje puno dublje. Predivno je vidjeti da neki već u najranijoj dobi dolaze s predznanjem – to je za mene kao nastavnicu uvijek posebno otkriće“, kaže.
Djeca na tečaju ne uče samo jezik, već i kulturu. „Tako im objašnjavam razliku između blagdana – primjerice, dok se kod nas slavi Sveti Nikola, u Italiji je to Befana 6. siječnja. Tada ih i nagradim malim znakom pažnje, kao što bi to činila ‘talijanska vještica’. Na taj način spajamo jezik i običaje.“
Posebno je zanimljiv pristup učenju kroz šalu. „Kad dođemo do slova H, kažem im da Talijani to slovo uopće ne znaju izgovoriti. Predložim im da, ako upoznaju nekog Talijana, traže da im pokuša izgovoriti H – naravno, kroz šalu. Tako uče da se to slovo u talijanskom izgovoru jednostavno ignorira.“
Najveća prednost malih grupa je, kaže, mogućnost rada kroz igru. „Uzmemo, recimo, pet novih riječi koje želimo usvojiti – i onda osmislimo igru kroz koju ih toliko puta ponovimo da ih djeca zapamte, a da ni ne shvate da su učila. To je ljepota ovakvog pristupa – spontano, zabavno i s osmijehom.“
Amneris Ružić Fornažar
Kad je vrijeme dozvoljavalo, nastava se odvijala i na otvorenom – na igralištu u starom dijelu Labina. „Igrali smo se, sve je bilo na talijanskom jeziku. Djeca su bila opuštena, a istovremeno su učila i razvijala komunikacijske vještine“, zaključuje prof. Amneris Ružić Fornažar.
Ovakav pristup učenju jezika pokazuje koliko je važno djecu upoznavati s jezicima i kulturama od najranije dobi, ali i koliko se uz stručan i kreativan rad mogu postići izvrsni rezultati – s lakoćom, smijehom i puno znanja. (K.Š.P.)12.06.2025./09:23:22