U subotu 17. studenog, na labinskom Pijacalu (dvorište iza KuC-a “Lamparna”) izvedena je akcija postavljanja umjetničkog rada - instalacije “HOTel” kosovskog umjetnika Alban Muje, na izvozni toranj okna Podlabin, lokalnoj a i široj javnosti poznatiji kao ‘šoht’.
Ova je izložba realizirana u sklopu izložbenog ciklusa V.I.T.R.I.O.L. , kojeg Galerija “Lamparna” kontinuirano provodi od 2016. godine, a koji propituje odnose suvremene umjetnosti, trenutne ekonomske i socio-političke situacije te drevnih ezoterijsko-alkemijskih filozofskih premisa i praksi. Navedena je izložba ostvarena i kao dio programa zatvaranja 2. Bijenala industrijske umjetnosti, koji je trebao biti održan 28. listopada, ali je, kao i performans POZZO XXI Metal Gurua, zbog lošeg vremena veći dio planiranog programa, uključujući i Mujinu instalaciju, morao biti odgođen te je konačno realiziran 17. i 18. studenog. Instalacija HOTel bila je uključena i u multimedijalni performans/akciju “Pozzo XXl” koji je također održan na podlabinskom Pijacalu ispod ‘Šohta’, 18. studenog u 15 sati. Tom je prigodom natpis hotel, na kojem stalno gore samo prva tri slova HOT dok su preostala dva slova EL “u kvaru” i pale se samo povremeno, svečano otkriven pred mnoštvom prisutnih građana odmah nakon završetka inaugurativnog govora Massima Savića, člana i jednog od osnivača Metal Gurua. Ovim aproprijacijskim umjetničkim činom Metal Guru naglašava potrebu za jednim drugačijim čitanjem vlastitog, labinskog toposa, te upozorava na sve veći, narastajući trend vulgarne turističke eksploatacije kojom se osiromašuju i, u konačnici, devastiraju lokaliteti zahvaćeni neodrživim turizmom, kao i njihovi narativi u formi etnosa i etosa.
“Jedva vidljivi i oštećeni neonski natpisi motela ili hotela, duž sumračnih autoputeva, obavezan su misse-an-scène filmova ceste, ‘on the road’ poetike ‘predivnih loosera’ u filmovima Sam Sheparda ili Wim Wendersa. Ali, prebačeni na jugoistok Europe, u ‘brdoviti Balkan’ gdje autocesta otpadnika vodi kroz opasne prijevoje, i zavojita je i daleko manje šarmantna, gdje je beskrupulozna tranzicija zamijenila ‘easy riding’ i šarm buntovništva, gdje nema govora o svojevoljnom izlasku iz sistemske Mašine, nego o kolonijalizaciji kapital(izm)om i prisilnom guranju čitavih naroda u njene ralje i, potom, ispljuvavanju na margine velike i složne Ujedinjene Europe - tu, u takvom okružju, nedorečena oznaka za hotel kao mjesto odmora i okrijepe putnika, ima daleko zlokobnije značenje nego što bi to bila oaza ‘usamljenog jahača’ kroz bespuća Arizone. Ovdje su bespuća i pustopoljine upisana u više platoa nego što bi to bila samozemljopisna karta i HOT.. postaje oznaka koja kao Os probija sve njihove sedimente: od posljedica suvremene ekonomske globalizacije do ekstrakcije nade u budućnost, slomljenosti situacije i generirane opće apatije. Natpis kojeg nitko ne mari popraviti, ali ipak tinja zadnjim snagama, priziva otkucaje posljednjeg trenutka za bilo kakvu (re)akciju..nešto..bilo što... U trenutku kada se čak i najradikalnije strategije otpora, jednako kao i one najsofisticiranije, pokazuju beskorisnima, HOT.. postavlja pitanje naše ne/moći i kada smo to, do vraga, pristali na tinjanje...”. (izvadak iz teksta Damira Stojnića “HOT.. AND BOILING POT” za katalog izložbe, studeni 2018.).
Vizualni je umjetnik i redatelj Alban Muja rođen je u Mitrovici na Kosovu (1980.), diplomirao je i magistrirao na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Prištini. Pod utjecajem prvenstveno društvenih, političkih i ekonomskih procesa transformacije u široj regiji, istražuje povijest i socio-političke teme i povezuje ih sa svojom pozicijom na Kosovu danas. Njegov rad obuhvaća širok raspon medija, uključujući videoinstalaciju, kratki film, dokumentarni film, crtež, slikarstvo, fotografiju i performans. Mujina djela izlagana su na raznim festivalima, umjetničkim sajmovima, grupnim i samostalnim izložbama.
Trajanje ove izložbe na otvorenom ovisiti će o vremenskim prilikama, s mogućnošću da se premjesti i na neke druge lokacije u blizini KuC-a “Lamparna”.