Nakon otvaranja izložbe „Veraottomente“ Davida Belasa 17.5.2024., novi, trogodišnji ciklus izložbi Galerije „Lamparna“ pod nazivom PNEUMATICI, nastavlja se već 25.5.2024. s izložbom „Spleen Rijeke“, riječkog povjesničara umjetnosti, kustosa i umjetnika Branka Cerovca. Ovu subotu, s početkom u 20 sati, izložbu će otvoriti Damir Stojnić, voditelj galerije i kustos ciklusa PNEUMATICI.
Nakon što je od 13. do 20. siječnja 2024. ova izložba održana u riječkoj Galeriji O.K., galerija DKC-a “Lamparna” u Labinu novi je plato ili ravan “prikazanja” Cerovčeva koncepta, koji je fundiran na trodjelnoj osnovi Baudelaireove zbirke pjesama u prozi “Spleen Pariza”, drami “Kralj Ubu” Alfred Jarrya te biblijskom prikazu “Crvenog zmaja” u interpretaciji starog albionskog barda Williama Blakea. U mnogo čemu jedinstvena izložba bila je koncipirana tako da autor ne izlaže samo gotove radove, već i posve otvoreno daje javnosti na uvid vlastiti kreativni proces u kojem njegovo umjetničko promišljanje zadobija status eksponata i više nije rezervirano za skroviti prostor ateljea.
Tko god je htio i imao volje zaputiti se do galerije, mogao je uživo svjedočiti fluksu misli, vizija i asocijacija koje je Cerovac zapisivao/iscrtavao na papire obješene o zid galerije, dok su sada post-festum manifestirani artefakti gotovi i zaokruženi kao cjelina. Nastali radovi, u strogoj paleti crveno-bijelo-crne, u jednakoj mjeri premreženi tekstualnim i likovnim elementima, amalgamskim preletima kista ili flomastera (trans)mutiraju u svojevrsne mape, vizualni pulsni oksimetar za bilo grada na Rječini. Cerovčev je koncept zgusnut i pregnantan asocijacijama, konotacijama, tautologijom i citatnošću, dok je u likovno-formalnom smislu izveden brutalistički, s ekspresionističko-stripovskim prijelazima pri obradi određenih motiva, a budući da svaka slika funkcionira kao alternativni, “underground” vodič kroz Rijeku, jasno je da je svu složenost odnosa riječke povijesti te osobnog doživljaja grada kombiniranog s konkretnim životnim događajima, koje Cerovac gotovo konglomeratski strukturira, praktički nemoguće prikazati unutar skučenog prostora od nekoliko kartica teksta.
Slezena (engleski: Spleen), u ljudskoj anatomiji smještena u gornjem lijevom dijelu trbušne šupljine, iza želuca i odmah ispod ošita, organ je koji služi, prije svega, obrani organizma, budući da sadrži veliki broj različitih stanica imunološkog sustava. U nakupini limfnog tkiva stvaraju se limfociti - dio leukocita ili bijelih krvnih zrnaca, kao osnova našeg imunološkog sustava koja stvara antitijela - koji preko slezene ulaze u krvotok. Istodobno, slezena služi razgradnji eritrocita - crvenih krvnih zrnaca, koji se, stari i oštećeni, uklanjaju upravo u tom organu. Iz ovih nekoliko znanstvenih činjenica, postaje jasno zbog čega se Cerovac, kroz naslov same izložbe, s nemalom dozom crnog, a moguće i crvenog, humora obrušava na politički status ovoga grada, izražen u sintagmi “crvena Rijeka”, i na generalnu, i već pomalo ridikuloznu, ustajalost vladajućih mu struktura, koje u praksi poslovično izvrgavaju u ruglo vlastite “crvene” ideološke premise, što je eklatantno kroz neupitno priklanjanje i pogodovanje neoliberalnoj retorici i logici, po svim pitanjima i u svim sferama, od gospodarskih i urbanističkih do - kako smo nedavno svjedočili kroz izložbu “Mi. Ona. Coco” - i onih kulturoloških.
…sam izbor boja koje koristi: crvena, crna i bijela, refleks su temeljnog spektra alkemijske transformacije: rubedo, nigredo i albedo, pa u tom smislu, ovi radovi, ne samo koncepcijski, već i čisto likovno, funkcioniraju kao (s)likovni logaritmi praćenja procesa “skidanja podataka” iz tih ezoternih, hermetičkih sfera na razinu prepoznatljivog i svakodnevice, te s više aspekata progovaraju o stanju imunološkog sustava grada na Rječini koji, na gore opisane načine, u jednakoj mjeri pokazuje simptome i vodene i morske bolesti. No, ovaj autor možda se s jednakim žarom poduhvati i Labina, jer već je pisao o utrobi njegova rudnika - Kove, o rupi i “dreku” abdomena mraka iz kojeg “kaos uzvraća pogled”, i rezultiralo bi zasigurno podjednako zanimljivim artefaktima ukoliko bi se istim umjetničkim intenzitetom upustio u dijagnozu gornjih udova i organa Albone.
(izvadci iz teksta Damira Stojnića SLEZENA RIJEKE u Labinu: K(R)VARNERSKI BREVIJAR DR. CEROVCA za katalog izložbe, 2024.)
BRANKO CEROVAC rođen je 8.2.1958. u Puli. Filozof, povjesničar umjetnosti (diplomirao 1984. na Filozofskom fakultetu u Zadru, 1984.), viši muzejski kustos (1988.-2007.) u riječkoj Modernoj galeriji odnosno u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti, a od 2008. nadalje radi kao freelancer. Koautor je i sudionik u projektima „Rijeka Underground“: Scorpio Rising Exhibition (2020.), „Ljubljana Transversal Rijeka“ (Šapjane, 2020.-2021.), suosnivač i član Rijeka Underground (2020. – 2022.). U tandemu sa Slavenom Toljem radio je na koncepciji i realizaciji izložbe – događanja „Art/Rat/Tranzicija“ (Rijeka EPK 2020, MMSU, 2020. – 2021.). Jedan je od autora tekstova u katalogu izložbe „ Introspektiva V.S.S.D.+-Alen Ožbolt“, Moderna galerija Ljubljana, 2020.
S „Labin Art Express“-om i s KuC-om „Lamparna“ surađuje gotovo od njihova osnutka na brojnim projektima poput: građanska inicijativa za Novi Labin, 2009; „Underground City XXI – European Interdisciplinary Platform“; izložba „NucleArt – Manufakture otpora“ Damira Stojnića, 2016. itd. (5p)21.05.2024./08:28:32